Kokeile pienen virtuaalitapahtuman järjestämistä helposti!

Oona Tikkaoja

Kirjoittaja toimii Vevent-hankkeen projektipäällikkönä ja kulttuurituotannon lehtorina Humanistisessa ammattikorkeakoulussa. 

Puheenvuoroja -sarjassa hankehenkilökunnan edustajat pohtivat XR-teknologioiden hyödyntämismahdollisuuksia. Sarjan toimittavat Hanna Kiuru, Benny Majabacka ja Oona Tikkaoja Humanistisesta ammattikorkeakoulusta.

Virtuaalitodellisuus voi vaikuttaa monen kulttuuritoimijan mielestä vaikealta, kalliilta ja vähän pelottavaltakin asialta. Virtuaaliset tapahtumaympäristöt tarjoavat paljon kiinnostavia mahdollisuuksia taiteelle ja tapahtumatuotannolle, ja ovat siten erittäin tärkeitä kulttuurialalle. Mutta miten ottaa käyttöön uusia teknologioita, jos ei satu tuntemaan yhtään alan osaajaa eikä taskussa ole paksua lompakkoa sellaisen palkkaamiseen? Matalan kynnyksen kokeileminen on mahdollista monien teknologioiden osalta – pienten kokeilujen avulla saa ymmärryksen eri teknologioiden toimintaperiaatteista, mikä mahdollistaa sisältöjen ideoinnin ja myöhemmin vaikkapa rahoituksen hakemisen ammattimaisen työryhmän kokoamiseksi.  

Vevent-hankkeen tavoitteena on tukea pieniä kulttuurialan toimijoita XR-teknologioiden hyödyntämisessä tapahtumatuotannossa. Matalan kynnyksen kokeileva lähestymistapa on tärkeä uusien teknologioiden käyttöönotossa – uusia ideoita ei voi syntyä ennen ymmärrystä teknologian toimintaperiaatteista. Myös kulttuurituottajan on tärkeä tehdä näitä kokeiluja pystyäkseen kehittämään teknologiaa hyödyntäviä tuotantoja, vaikka varsinaisen toteutuksen tekevätkin sisällöntuotannon ja tekniikan ammattilaiset. PwC ennustaa raportissaan (2019), että lisätyn ja virtuaalitodellisuuden avulla on mahdollisuus nostaa bruttokansantuotetta maailmanlaajuisesti 1,5 biljoonaa vuoteen 2030 mennessä. Kulttuurialan ei kannata jäädä tästä kehityksestä sivuun. 

Kokeileminen on mahdollista melko pienillä resursseilla – tietokone ja älypuhelin riittävät jo moneen. Virtuaalisia tapaamispaikkoja tarjoavat ilmaiseksi käyttöön esim. AltSpace ja Mozilla Hubs, joihin voit parilla napin painalluksella luoda oman huoneesi, ja hieman suuremmalla vaivalla sisustaa sen haluamasi näköiseksi. Voit aloittaa oman virtuaalitapahtumasi tuotannon vierailemalla Vevent-hankkeen virtuaalitapahtumatuotannon oppimisympäristö VeventWorldsissa AltSpacessa. Kirjaudu Altspaceen (PC) tai lataa se koneellesi (Mac). VeventWorldsin entry code on IDU950. Tilassa kierrellessäsi voit opiskella virtuaalitapahtuman tuotantoa sinne sijoitettujen oppimateriaalien avulla sekä tutustua virtuaalisessa tilassa olemiseen ja vuorovaikuttamiseen. Tilan ovat hankkeelle suunnitelleet XR-alan ammattilaiset, sillä tällaisen laajan ja personoidun tilan tekeminen vaatii osaamista. Paljon pienemmilläkin resursseilla on kuitenkin mahdollista tehdä persoonallisia tapaamistiloja. Helpointa on tuoda tilaan haluamaasi visuaalista ilmettä kuvien muodossa, mutta on mahdollista myös skannata älypuhelimen avulla esineitä, joilla sisustat oman virtuaalitilasi (esim. Qlone– tai Polycam-sovelluksella).  

Virtuaalitapahtumatuotantoon kannattaa tutustua järjestämällä vaikkapa kokous tai keskustelutilaisuus tutulle, pienelle porukalle. Näin tekniikan toimimisen riskit eivät kasva liian korkeiksi, ja palautetta osallistujakokemuksesta on helppo pyytää. AltSpacen ja Mozilla Hubsin tiloihin on mahdollista liittyä tietokoneella, mutta samoihin tapahtumiin voi osallistua myös virtuaalilaseilla, jos sellaiset ovat käytössä. Varayhteys kannattaa pitää auki esim. Zoomissa tai Teamsissa, sillä sekä AltSpace että Mozilla Hubs asettavat videokonferenssiohjelmia enemmän vaatimuksia osallistujien laitteille ja nettiyhteyksille. Oman kokemukseni mukaan harvoin ihan jokainen osallistuja pääsee sisään 3D-ympäristöihin, mutta ruudunjako esim. Zoomissa mahdollistaa tilan tapahtumien seuraamisen. Jos tarvitset tukea oman tapahtumakokeilun järjestämiseen, tervetuloa osallistumaan Vevent-hankkeen lukuvuonna 2021-22 tarjoamaan täydennyskoulutukseen. Vaikka koulutus on jo käynnissä, siihen voi vielä liittyä mukaan. 

Kokeilun kautta on mahdollista oppia ongelmakohdista, jolloin niihin osataan varautua tuotannoissa. Vaikka ratkaisut eivät vielä olekaan täydellisiä, on tärkeää ottaa immersiivisiä teknologioita käyttöön nyt, jotta kulttuuriala on valmiina hyödyntämään teknologiaa monipuolisesti sen kehittyessä entistä osallistujaystävällisemmäksi ja kiinteämmäksi osaksi ihmisten arkea. Siksi rohkaisenkin lähtemään liikkeelle pienistä kokeiluista, joiden avulla virtuaalitapahtumatuotanto tulee tutuksi. Isompiin tapahtumiin voikin sitten palkata ammattilaiset toteuttajiksi, jolloin tekniikan toimiminen ei ole kiinni tuottajan osaamisesta, vaan hän voi keskittyä tapahtuman organisointiin ja hallinnoimiseen.  

Lähteet ja lisätietoa 

PwC 2019. Seeing Is Believing. How Virtual Reality and Augmented Reality are Transforming Business and the Economy. Viitattu 2.11.2021. 

Opas tapahtumien järjestämiseen AltSpacessa

Opas tapahtumien järjstämiseen Mozilla Hubsissa 

Lisätietoa Vevent-hankkeen tarjoamasta koulutuksesta